Odwiedzając tę ​​stronę, należy dopuścić stosowanie plików cookie. Więcej na temat naszej polityki cookies.

GOST R 56667-2015

GOST R 56667−2015 diagnostyka Techniczna. Akustyczny metoda określania stanu technicznego tarcz szybkiego taboru. Wymagania ogólne

GOST R 56667−2015
Grupa Т59

NORMA KRAJOWA FEDERACJI ROSYJSKIEJ

Diagnostyka techniczna

AKUSTYCZNY METODA OKREŚLANIA STANU TECHNICZNEGO TARCZ SZYBKIEGO TABORU

Wymagania ogólne

Technical diagnostics. Acoustic method for assessing conditions of high-speed wagons. General requirements

OX 77.040.10

Data wprowadzenia 2016−07−01

Przedmowa

1 ZAPROJEKTOWANY spółką akcyjną «Naukowo-badawczy centrum kontroli i diagnostyki systemów technicznych» (JSC «SIC CD»), przy udziale Нижегородского państwowego uniwersytetu technicznego im. R. E. Aleksiejewa (НГТУ im. R. E. Aleksiejewa)

2 WPISANY komitet Techniczny dla normalizacji TC 132 «diagnostyka Techniczna"

3 ZATWIERDZONY I WPROWADZONY W życie Rozporządzenie Federalnej agencji ds. regulacji technicznej i metrologii od 22 października 2015 r. N 1618-st

4 WPROWADZONO PO RAZ PIERWSZY


Zasady stosowania niniejszego standardu nie jest ustawiony w GOST R 1.0−2012 (w sekcji 8). Informacja o zmianach do niniejszego standardu została opublikowana w corocznym (według stanu na 1 stycznia bieżącego roku) informacji o indeksie «Krajowe standardy», a oficjalny tekst zmian i poprawek — w comiesięcznym biuletynie indeksie «Krajowe standardy». W przypadku rewizji (wymiany) lub odwołania niniejszego standardu powiadomienie zostanie opublikowany w najbliższym wydaniu miesięcznego wskaźnika informacyjnego «Krajowe standardy». Odpowiednia informacja, powiadomienie i teksty umieszczane są także w systemie informatycznym do wspólnego użytku — na oficjalnej stronie Federalnej agencji ds. regulacji technicznej i metrologii w sieci Internet (www.gost.ru)

Wprowadzenie

Określenie rzeczywistego stanu technicznego materiału odpowiedzialnych części taboru kolejowego — jeden z najbardziej palących problemów, od rozwiązania której zależy bezpieczeństwo użytkowania jakiegokolwiek sprzętu, urządzenia technicznego lub konstrukcji. Do takich węzłów konstrukcji taboru kolejowego, bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo jazdy i wymagają większej uwagi, są tarcze hamulcowe. W celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji niedopuszczalne jest obecność pęknięć w kuchni dysku. Powstaniu pęknięcia poprzedzają zmiany strukturalne, związane z zewnętrznym wpływem temperatury, zmiennych obciążeń, sił tarcia. To prowadzi do zmiany właściwości fizyko-mechanicznych właściwości materiału, związanego z gromadzeniem rozproszonych mikrouszkodzeń, które nie są wykrywane tradycyjnymi metodami badań nieniszczących.

Niniejszy standard został zaprojektowany w celu zapewnienia metodyczne podstawy stosowania akustycznego metody w celu określenia stanu technicznego materiału tarcz szybkiego taboru w celu oceny możliwości ich dalszego bezpiecznego użytkowania.

Stan techniczny materiału tarczy hamulcowej określana na dwa kryteria — wielkości naprężeń i wartości poziomu dostępności uszkodzenia, stosowanych w metodach obliczeniowych mechaniki uszkodzonej środowiska.

1 Zakres zastosowania

Norma określa ogólne wymagania dotyczące sposobu wykonania kompleksu pomiarów akustycznych w celu określenia stanu technicznego materiału tarcz szybkiego taboru w celu możliwości ich dalszej eksploatacji.

Niniejszy dokument określa:

— treść i sposób prowadzenia procedur pomiarów przy akustycznym kontroli stanu technicznego materiału tarcz hamulcowych;

— wymagania dotyczące sprzętu i oprogramowania, stosowane w trakcie pomiarów;

— wymagania метрологическому zakresie metody i używanego sprzętu;

— wymagania do rejestracji wyników kontroli.

Uwaga — Niniejszy standard nie obejmuje tarcze hamulcowe firmy «KNORR-ВREMSE».

2 powołania Normatywne

W tym standardzie stosowane przepisy linki na następujące standardy:

GOST 12.1.001−89 System standardów bezpieczeństwa pracy. Ultradźwięki. Ogólne wymagania bezpieczeństwa

GOST 12.1.004−91 System standardów bezpieczeństwa pracy. Bezpieczeństwo pożarowe. Wymagania ogólne

GOST 12.1.038−82 System standardów bezpieczeństwa pracy. Bezpieczeństwo elektryczne. Dopuszczalne wartości napięć dotykowych i prądów

GOST 12.2.003−91 System standardów bezpieczeństwa pracy. Sprzęt produkcyjny. Ogólne wymagania bezpieczeństwa

GOST 12.2.013.3−2002 Maszyny ręczne, elektryczne. Prywatne wymagania bezpieczeństwa i metody badań szlifowania, dysków szlifierskich i polerskich maszyn z ruchem obrotowym narzędzie pracy

GOST 12.3.002−75 System standardów bezpieczeństwa pracy. Procesy produkcyjne. Ogólne wymagania bezpieczeństwa

GOST 427−75 Linijki pomiarowe metalowe. Warunki techniczne

GOST 2768−84 Aceton techniczny. Warunki techniczne

GOST 2789−73 Chropowatości powierzchni. Parametry i dane techniczne

GOST 6616−94 Przetworniki termoelektryczne. Ogólne warunki techniczne

GOST 10587−84 Żywicy epoksydowo-диановые nieutwardzone. Warunki techniczne

GOST 17299−78 Alkohol etylowy techniczny. Warunki techniczne

GOST 20415−82 Kontroli nieniszczących. Metody akustyczne. Postanowienia ogólne

GOST 20799−88 Oleje przemysłowe. Warunki techniczne

GOST 30489−97* (EN 473:1992) Kwalifikacja i certyfikacja personelu w zakresie badań nieniszczących. Wymagania ogólne
________________
* Dostęp do międzynarodowych i zagranicznych dokumentów, o których mowa jest tu i dalej w tekście, można uzyskać, klikając w link na stronę shop.cntd.ru. — Uwaga producenta bazy danych.


GOST R 8.563−2009 Państwowa system zapewnienia jednolitości pomiarów. Metody (techniki) pomiarów

GOST R 12.1.019−2009 System standardów bezpieczeństwa pracy. Bezpieczeństwo elektryczne. Ogólne wymagania i nazewnictwo gatunków ochrony

GOST R 55725−2013 Kontroli nieniszczących. Przetworniki ultradźwiękowe. Ogólne wymagania techniczne

GOST R ISO 5725−2-2002 Dokładność (poprawność i precyzja) metod i wyników pomiarów. Część 2. Podstawowa metoda określania powtarzalności i odtwarzalności standardowej metody pomiaru

Uwaga — Podczas korzystania z niniejszym standardem wskazane jest, aby sprawdzić działanie odwołania standardów w systemie informatycznym do wspólnego użytku — na oficjalnej stronie Federalnej agencji ds. regulacji technicznej i metrologii w sieci Internet lub rocznego dla wskaźnika «Krajowe standardy», który opublikowany został według stanu na dzień 1 stycznia bieżącego roku, a w wersji miesięcznego wskaźnika informacyjnego «Krajowe standardy» za rok bieżący. Jeśli wymieniony referencyjny standard, na który dana недатированная link, zaleca się korzystać z aktualną wersję tego standardu, z uwzględnieniem wszystkich wprowadzonych w tej wersji zmian. Jeśli wymieniony referencyjny standard, na który dana datowany na link, zaleca się korzystać z wersji tej normy z wymienionych powyżej roku zatwierdzenia (przyjęcia). Jeśli po zatwierdzeniu niniejszego standardu odniesienia standard, na który dana datowany na link, wprowadzono zmiany, mające wpływ na pozycję, na którą dana link, to jest to pozycja zaleca się stosować bez uwzględnienia tej zmiany. Jeśli referencyjny standard anulowane bez wymiany, to stan, w którym dana link do niego, zaleca się stosować w części, nie wpływających na ten link.

3 Oznaczenia i skróty

3.1 W tym standardzie zastosowano następujące oznaczenia:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — częstotliwość znamionowa używanego пьезопреобразователя, Mhz;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia k-x odbitych impulsów podłużnej fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość opóźnienia k-go odbitego impulsu podłużnej fali w stosunku 1 odbitego impulsu, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia k-x odbitych impulsów podłużnej fali w stosunku 1 odbitego w standardowej próbce przy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość k-go odbitego impulsu podłużnej fali w stosunku 1 odbitego w standardowej próbce, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia k-x odbitych impulsów drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali uwagę styczne w kierunku, gdy nponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość k-go odbitego impulsu drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali uwagę styczne w kierunku ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia k-x odbitych impulsów drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali uwagę styczne w kierunku w standardowej próbce przy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość k-go odbitego impulsu drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali uwagę styczne w kierunku w standardowej próbce, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia k-x odbitych impulsów drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali w kierunku promieniowym przy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość k-go odbitego impulsu drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali w kierunku promieniowym, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia k -tych odbitych impulsów drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali w kierunku promieniowym w standardowej próbce przy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość k-go odbitego impulsu drążka fali w stosunku 1 odbitego impulsu przy polaryzacji fali w kierunku promieniowym w standardowej próbce, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — упругоакустические kursy, Mpa;

kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — термоакустические kursy °ZГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования:

kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — względna zmiana prędkości сдвиговой fali przy zmianie temperatury o 1 °C;

kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — tym samym do podłużnej fali;

kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — to dla рэлеевской fale.

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — тангенциальное napięcie szczątkowe, Mpa;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — promieniowy napięcie szczątkowe, Mpa;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — granica plastyczności materiału obiektu kontroli, Mpa;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia impulsów рэлеевской fale propagacji fali uwagę styczne w kierunku, gdy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość opóźnienia impulsu рэлеевской fale propagacji fali uwagę styczne w kierunku ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienia impulsów рэлеевской fale propagacji fali w kierunku promieniowym przy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość opóźnienia impulsu рэлеевской fale propagacji fali w kierunku promieniowym, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — opóźnienie impulsu рэлеевской fali w stosunku do standardowego próbki przy n ponownych pomiarów, ns ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość impulsu рэлеевской fali dla standardowego wzoru, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — wartość opóźnienia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, dochodzić do 20 °C, ns;

T — temperatura powierzchni dysku °C;

T ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — temperatura powierzchni standardowego próbki °C;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — размахи impulsów рэлеевской fal rozchodzących się w uwagę styczne w kierunku n ponownych pomiarów ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

RГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość размахов impulsów рэлеевской fal rozchodzących się w uwagę styczne kierunku;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — размахи impulsów рэлеевской fale, udzielanej w kierunku promieniowym przy n ponownych pomiarów ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

RГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość размахов impulsów рэлеевской fal rozchodzących się w kierunku promieniowym;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — размахи impulsów рэлеевской fale, udzielanej w standardowej próbce przy n ponownych pomiarów ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

RГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — średnia wartość размахов impulsów рэлеевской fal rozchodzących się w standardowej próbce;

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — cechy uszkodzenia materiału twardego;

N — przebieg wagonu w chwili rozpoznania materiału tarczy hamulcowej, tys. km;

NГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — rzeczywista wydajność tarczy hamulcowej — przebieg wagonu do momentu pojawienia się niebezpiecznego макродефекта w materiale tarczy hamulcowej, tys. km.

3.2 W tym standardzie zastosowano następujące skróty:

TD — tarcza hamulcowa;

SC — środek kontroli;

PP — przetwornik piezoelektryczny;

WEE — impuls ultradźwiękowy;

ПАВР — powierzchniowe fale akustyczne Rayleigh;

RLM — instrukcja obsługi;

SOP — standardowe próbki przedsiębiorstwa;

PZT — цирконат tytanian ołowiu.

4 postanowienia Ogólne

4.1 Metoda opiera się na istniejącej zależności między parametrami dystrybucji elastycznych wód powierzchniowych i objętościowych fal i poziomem mikrouszkodzeń i naprężeń w strukturze materiału TD, pojawiających się w trakcie ich eksploatacji.

4.2 W metodzie używany ręczny sposób, usg echo-impulsowego kontaktowego прозвучивания z zastosowaniem transmisji-nadawczych (łączących lub oddzielnie-łączyć) PP fal różnych typów według GOST R 55725.

4.3 Kontrola odbywa się w dokumentacji technologicznej opracowanej zgodnie z wymaganiami GOST 20415.

4.4 Schemat прозвучивания odpowiada echo-metody badań ultradźwiękowych. Sposób wzbudzenia drgań sprężystych — pin. Rodzaj emitowanego sygnału — радиоимпульс z wysokiej częstotliwości (ultradźwiękowy) gęstością, z bezstopniową koperty i efektywnej długości (na poziomie 0,6 od maksymalnej amplitudy) od 2 do 4 okresów podstawowej częstotliwości.

4.5 Wymierne naprężenia mechaniczne są uśrednionymi dla grubości materiału i powierzchni wiązki ultradźwięków.

4.6 Mierzone cechy uszkodzenia są uśrednionymi objętości dystrybucji powierzchniowej fali, określanej bazą konwerter (odległość pomiędzy nadajnikiem i odbiornikiem), znamionowej częstotliwości i wielkości jego aktywnych elementów.

4.7 Bezpośrednio mierzonymi wielkościami są opóźnienia (czas propagacji w materiale) i размахи sygnałów akustycznych.

4.8 Wpływ temperatury na dokładność pomiaru informacyjnych parametrów akustycznych uwzględniają za pomocą odpowiednich термоакустических kursów, mających wymiar °CГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

Ich wartości są zawarte w bazie danych SC lub mogą być uzyskane doświadczalnie zgodnie z załącznikiem A.

4.9 Cechy uszkodzenia określają na podstawie przetwarzania tablic informacyjnych parametrów akustycznych z wykorzystaniem wyników wstępnych eksperymentów.

4.10 Ocena pozostałego materiału zasobu AP w strefie pomiarów odbywa się w oparciu o wykorzystanie krzywych, które w przybliżeniu zależności cech skumulowane uszkodzenia od względnego przebiegu, uzyskanych w trakcie wstępnych eksperymentów.

4.11 Zalecany niniejszym standardem metoda może służyć jako podstawa do opracowania metodyki wykonywania pomiarów według GOST R 8.563.

4.12 Przy opracowywaniu metodyki wykonywania pomiarów potrzebna jest jej weryfikacja na podstawie reprezentatywnej bazy wypróbowanych TD.

5 Wymagania bezpieczeństwa

5.1 wykonanie pomiarów pozwalają personel przeszkolony, podnoszenie kwalifikacji w terminie certyfikowany w systemie dobrowolnej certyfikacji na odpowiedni poziom kwalifikacji zgodnie z GOST 30489 zgodnie z [1].

5.2 Podczas kontroli stanu technicznego TD operator musi kierować GOST 12.1.001, GOST 12.2.003, GOST 12.3.002 i zasadami bezpieczeństwa podczas eksploatacji urządzeń elektrycznych według GOST R 12.1.019 i GOST 12.1.038.

5.3 Pomiary przeprowadzane zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, określonymi w instrukcji obsługi sprzętu, wchodzącego w skład używanych SC.

5.4 Pomieszczenia do przeprowadzania pomiarów powinny spełniać wymagania norm [2], [3].

5.5 Przy organizacji prac w zakresie kontroli stanu technicznego TD muszą być spełnione wymagania bezpieczeństwa pożarowego zgodnie z GOST 12.1.004.

6 Wymagania dotyczące narzędzi pomiarowych

6.1 jako SC używają zabudowy użytkownikowi i włączone z serii aparatury, lub specjalistyczne ultradźwiękowe urządzenia z certyfikatem i nadające się do legalizacji w ustalonym porządku.

6.2 W swoim składzie SC powinny zawierać następujące SONDY:

— oddzielnie-łączący przetwornik ПАВР typu П122−3,0 według GOST R 55725 lub specjalistyczne przetworniki, opisane w [4], [5];

— bezpośredni łączącego przetwornik podłużnych fal typu П111−5,0 według GOST R 55725;

— bezpośredni łączącego przetwornik poprzecznych fal typu П111−5,0 według GOST R 55725, na przykład, przetwornice typu V 155-RB, V155-RM, V156-RM lub specjalnie wykonane w technologii zamieszczonych w załączniku B.

6.3 Pomocnicze urządzenia i materiały

6.3.1 narzędzia Ścierne do przygotowania powierzchni wg GOST 12.2.013.3.

6.3.2 Термопреобразователь powierzchowne typu TPP 13 lub TPP 10 GOST 6616 do pomiaru temperatury powierzchni TD.

6.3.3 płyn odtłuszczający (alkohol według GOST 17299 lub aceton według GOST 2768) do przygotowania powierzchni.

6.3.4 Formularz płyn (techniczny olej marek I-30A, 40A, 50A według GOST 20799, woda).

6.3.5 Formularz płyn do wprowadzania poprzecznych drgań (żywica epoksydowa z GOST 10587, płyn SWC, miód), której lepkość w temperaturze pomiaru musi spełniać lepkości żywicy epoksydowej w temperaturze 25°C: od 12 do 25 kg/(m·z) cmentarzysko 10587.

6.3.6 Pojemności do przechowywania kontaktowych, płynów, pędzle do nakładania kontaktowej cieczy na powierzchni wyrobów, szmaty do czyszczenia ultradźwiękowego sprzętu i rąk operatora, linijka metalowa 500 mm GOST 427 dla układu TD, marker lub kreda do nakładania etykiet na kontrolowani produktu, magazyn do prowadzenia protokołu kontroli.

6.4 IC) musi zapewniać przeprowadzenie pomiarów echo-metodą z użyciem KREMEM z płynną obwiednię.

6.5 IC) musi zapewniać дискретизацию ultradźwiękowego sygnału z częstotliwością powyżej nie mniej niż 10 razy maksymalną efektywną częstotliwość używanego PP.

6.6 SC powinny zawierać analogowo-cyfrowe przetworniki o rozdzielczości nie mniej niż 12.

6.7 Podstawowy akustyczna informacje dla każdego pomiaru musi być stale przechowywane na zewnętrznych nośnikach, zabezpieczonych przed nieautoryzowanym dostępem.

6.8 Dokumentacja SC musi zawierać metodę wykonywania pomiarów, a także dokumentów określających:

— cel i zakres SC;

— skład i podstawowe charakterystyki narzędzi, sprzętu i oprogramowania, takich jak błąd pomiaru parametrów OUI;

— metody i środki osiągnięcia zgodności SC, w tym informatycznej, elektrycznej, energetycznej, oprogramowania, projektowej, eksploatacyjnej.

6.9 Opis funkcji SC operacyjnych, projektowych i programowych dokumentach musi zawierać techniczne sprzętu i oprogramowania.

6.10 Wydajność SC powinny być zgodne z wymaganiami warunków technicznych i niniejszego standardu.

6.11 Przy określaniu poziomu dostępności uszkodzenia stosuje SOP z oryginalną strukturą materiału ITP. Każdy SOP musi być specjalne misje ops powinnem je i mieć świadectwo o certyfikat i paszport. SPO muszą przechodzić okresowe, a także w specjalnych przypadkach przedterminową certyfikat (działów praktyce) w ustalonym w branży porządku.

6.12 Odległość ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияod centrum SOP do bocznych ścian powinna być nie mniejsza niż wartości obliczanej według wzoru

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (1)


gdzie r — promień emitera PP;

VГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — prędkość elastycznych podłużnych fal w materiale TD;

h — grubość wieńca TD.

7 Wymagania dotyczące kontroli obiektów

7.1 Materiał TD nie może zawierać niedozwolonych delaminacji, wtrąceń i innych widocznych wad.

7.2 Kontroli podlegają powierzchnie robocze (powierzchni tarcia) wieńca TD.

7.3 Strefy kontroli wybierają równomiernie wzdłuż odcinków promieni w obrębie powierzchni roboczych z narożną odstępach co 45°. Ilość stref kontroli na każdym promieniu co najmniej trzy.

7.4 Chropowatość powierzchni Ra AP w miejscach pomiaru — nie więcej niż 2,5 μm, zgodnie z GOST 2789.

Uwaga — Metoda nie gwarantuje wymaganą dokładność określenia naprężeń i uszkodzenia, jeśli chropowatość powierzchni TD DO w miejscach pomiaru Raprzekracza 2,5 µm.

7.5 Temperatura powierzchni TD powinna być w zakresie od 5 °C do 40 °C.

7.6 Przed zainstalowaniem PP powierzchnia TD oczyszczone z brudu, kamienia, rdzy i odtłuścić.

7.7 Odległość ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияod punktu wprowadzania akustycznej fali do bocznych ścian TD powinna być nie mniejsza niż wartości obliczanej według wzoru (1).

8 Kolejność przygotowania do przeprowadzenia kontroli

8.1 Przygotowanie do kontroli powinno zawierać następujące organizacyjno-techniczne imprezy:

a) przygotowanie (w razie potrzeby) powierzchni metali do kontroli zgodnie z 7.2;

b) zapewnienie bezpieczeństwa pracy pracowników, sprawowanie kontroli, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa;

c) przygotowanie do pracy SC.

8.2 Przygotowanie do pracy w wielkiej brytanii powinna obejmować:

a) podstawowe prace przygotowawcze SC po transportu lub przechowywania zgodnie z dokumentacji operacyjnej na SC;

b) podstawowe prace w zakresie montażu i regulacji SC przed przeprowadzeniem kontroli na podstawie dokumentacji operacyjnej na SC;

w) uszczelkę (w razie potrzeby) linii kablowych komunikacji pomiędzy czujnikiem pomiarowym blokiem SC;

g) ustawianie parametrów SC do stanu pierwotnego;

d) pomiar temperatury powierzchni TD z limitem dopuszczalnej tolerancji ±1°C.

8.3 w Przypadku braku w bazie danych SC wymaganych funkcjonalnych lub регрессионных powiązań pomiędzy akustycznymi parametrami i cechami uszkodzenia, przed przystąpieniem do kontroli przeprowadzają kompleks wstępnych eksperymentów.

8.3.1 Jak do eksperymentów, jak i do przygotowania SC do kontroli stosuje SOP.

8.3.2 SPO wykonane są z materiału TD w oryginalnym stanie. Jakość powierzchni SOP musi spełniać wymagania 7.4.

9 tryb przeprowadzania kontroli i zasady przetwarzania wyników

9.1 Proces akustycznej kontroli stanu technicznego materiału TD składa się z następujących etapów:

— sprawdzenie poprawności działania urządzeń;

— przygotowanie terenu pomiarów;

— przeprowadzenie pomiarów dla różnych typów;

— definicja naprężeń szczątkowych w materiale TD;

— obliczanie uszkodzenia materiału TD;

— ocena dystansu do eksploatacji zasobu AP na podstawie wyników przeprowadzonych pomiarów.

9.2 Sprawdzenie działania SC

Sprawdzanie odbywa się zgodnie z RAE używanych SC.

9.3 Definicja naprężeń szczątkowych w materiale TD

9.3.1 Za pomocą termometru kontaktowego mierzą temperaturę powierzchni SPO TГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.3.2 zgodnie z RAE SC przeprowadzają pomiary opóźnień dużych fal ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияz ponowną instalacją PP. Liczba ponownych pomiarów n powinna być nie mniejsza niż 10.

9.3.3 Dla wszystkich mierzonych opóźnień ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияspędzają standardową procedurę wstępnej obróbki statystycznej w celu wykluczenia pomyłek przy użyciu kryterium Smirnowa zgodnie z GOST R ISO 5725−2.

9.3.3.1 Wszystkie wartości parametrów ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияwyposażone w postaci вариационного szeregu:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.3.3.2 Obliczają wartość średnia

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования(2)

i średnia odchylenie квадратическое

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (3)

9.3.3.3 Określają wartości uГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi uГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияwedług wzoru:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (4)


ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (5)

9.3.3.4 Wartości iГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi iГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияporównują z критериальными tabeli wartościami ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, których wartości zależą od liczby pomiarów i łatwowiernej prawdopodobieństwa ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

Podczas ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияwynosi:

2,03 do ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования0,90;

2,18 do ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования0,95;

2,41 do ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования0,99.

9.3.3.5 Po spełnieniu warunków

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (6)


ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования(7)


wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияnie są uważane za промахами i do obliczania odpowiednich wartości średnich ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияwykorzystują cały szereg вариационный

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования,… ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.3.3.6 Przy niedotrzymaniu warunków (6) lub warunki (7) (lub obu jednocześnie) odpowiednie wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияsą wyłączone z вариационного rzędu.

9.3.3.7 Po odpowiedniej redukcji wartości n dla dalszych obliczeń wykorzystują kadłubową вариационный szereg.

9.3.4 Po wykluczenia pomyłek dla wszystkich mierzonych parametrów liczą współczynniki zmienności ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.3.5 Sprawdzają wykonanie następujących warunków:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (8)


ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (9)


ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (10)

9.3.6 Po spełnieniu wszystkich warunków (8)-(10) przechodzą do 9.3.9 przetwarzania wyników pomiarów.

9.3.7 Jeśli przynajmniej jeden z warunków (8)-(10) nie jest spełniony, to dla danego parametru akustycznego przeprowadza się powtórne pomiary z większą liczbą n.

9.3.8 Jeśli wzrost liczby pomiarów n nie prowadzi do realizacji warunków (8−10), podejmują decyzję o możliwości dalszych pomiarów ze zmniejszoną dokładnością.

9.3.9 Obliczają wartości tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, t ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.3.10 W przypadku, gdy temperatura powierzchni SPO różni się od 20 °C więcej niż 10 °C, zamiast wartości tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияw dalszych obliczeniach korzysta z podanych wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, które oblicza się ze wzoru

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (11)


ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (12)


ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (13)


W przypadku braku w bazie danych SC термоакустических współczynników kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияokreśla się je eksperymentalnie na SPO zgodnie z załącznikiem A.

9.3.11 Za pomocą termometru kontaktowego mierzą temperaturę T powierzchni TD.

9.3.12 Dla każdej strefy kontroli na powierzchni TD przeprowadzają pomiary opóźnień dużych fal, tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, zgodnie z procedurą opisaną w 9.3.2−9.3.9.

9.3.13 W przypadku, gdy temperatura powierzchni TD różni się od 20 °C więcej niż 10 °C, zamiast wartości tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, t ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияw dalszych obliczeniach wykorzystywane są podane wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияktóre oblicza się ze wzorów, podobnie wzorów (11)-(13).

9.3.14 Wartości stycznych i poprzecznych naprężeń oblicza się ze wzoru:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (14)

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (15)

gdzie ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.3.15 Sprawdzają wykonanie bilansu:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (16)


gdzie ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — współczynnik przypisany w zakresie wymagań na kontrolę.

9.3.16 Przy niedotrzymaniu proporcji (16) pozostałe napięcia, które powstają w kontrolowanych obszarach, są uznawane za niebezpieczne, i tarcza hamulcowa podlega wycofania z eksploatacji.

9.3.17 Podczas wykonywania bilansu (16) pozostałe napięcia, które powstają w kontrolowanych obszarach, są uważane za bezpieczne i ocena stanu technicznego materiału TD odbywa się według kryterium zgromadzonej eksploatacyjnej uszkodzenia zgodnie z procedurą opisaną w 9.4.

9.4 Definiowanie eksploatacyjnej uszkodzenia materiału TD

9.4.1 Podłączony do SC PP ПАВР.

9.4.2 Za pomocą termometru kontaktowego mierzą temperaturę powierzchni SPO TГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.4.3 zgodnie z RAE SC przeprowadzają pomiary opóźnień ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi размахов impulsówГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияz ponowną instalacją PP. Liczba ponownych pomiarów n powinna być nie mniejsza niż 10.

9.4.4 Przeprowadzają wstępną statystycznego przetwarzania wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияdla wykluczenia pomyłek przy użyciu kryterium Smirnowa zgodnie z procedurą opisaną w 9.3.3.

9.4.5 Po wykluczenia pomyłek dla wszystkich mierzonych parametrów liczą współczynniki zmienności ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.4.6 Sprawdzają wykonywanie warunki:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (17)

9.4.7 Po spełnieniu warunków (17) przechodzą do 9.4.10.

9.4.8 Jeżeli warunek (17) nie jest spełniony, to spędzają powtarzające się pomiary z większą liczbą n.

9.4.9 Jeśli wzrost liczby pomiarów n nie prowadzi do wykonania warunki (17), kierownik pracowni badań nieniszczących w porozumieniu z przedstawicielem właściciela wagonu podejmuje decyzję o możliwości dalszych pomiarów ze zmniejszoną dokładnością.

9.4.10 Obliczają wartość średnia tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.4.11 W przypadku, gdy temperatura powierzchni SPO różni się od 20 °C więcej niż 10 °C, zamiast wartości tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияw dalszych obliczeniach wykorzystywane są podane wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, które oblicza się ze wzoru

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (18)

9.4.12 Przetwarzanie tablicy wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияw celu określenia wartości średniej rozmachu impulsu рэлеевской fale RГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, udzielanej w SOP, spędzają podobnie 9.4.4−9.4.10, przy tym nierówność (17) zastępują na

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (19)

9.4.13 Mierzą temperaturę T powierzchni TD.

9.4.14 Analogicznie do pkt 9.4.3 przeprowadzają pomiary opóźnień ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi размахов impulsów ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияdla badanej strefy TD.

9.4.15 Przetwarzanie wyników pomiarów dla badanej strefy TD spędzają podobnie 9.4.4−9.4.12.

9.4.16 Liczą się cechy uszkodzenia ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияna podstawie poniższego wzoru:

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (20)


ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (21)


gdzie ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, w ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, DГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, DГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — graniczne (przed zniszczeniem) wartości parametrów DГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, DГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, uzyskane w trakcie wstępnych eksperymentów.

9.4.17 jako wartości najwyższej uszkodzenia ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияwybierają maksymalną z wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.4.18 Tarcza hamulcowa jest wykonalne, jeśli spełniony jest nierówność

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (22)


gdzie wartość ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования(zwykle znajduje się w zakresie od 0,8 do 1) jest określona w zakresie wymagań na kontrolę.

9.4.19 wypełniają nierówności (22) tarcza hamulcowa podlega wymianie.

9.5 Ocena pozostałego zasobu tarczy hamulcowej

9.5.1 Ocena pozostałego zasobu dysku odbywa się na podstawie jego obliczania dla strefy kontroli, w materiale której wykryto maksymalna wartość eksploatacyjnej uszkodzenia ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

9.5.2 W tym standardzie pod względnym poobraz zasobem dysku rozumieją wartość

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (23)

9.5.3 Określenie względnego pozostałego zasobu opiera się na wykorzystaniu uzyskanych w trakcie wstępnych eksperymentów zależności

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (24)

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования. (25)

9.5.4 Na podstawie wyników pomiaru w momencie diagnozowania cech uszkodzenia ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияza pomocą zależności (24) i (25) określają wartości względnych pozostałych zasobów ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, jak to pokazano na rysunku 1.

Rysunek 1 — Określenie względnego pozostałego zasobu

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования


Rysunek 1 — Określenie względnego pozostałego zasobu

9.5.5 Za wartość względnego pozostałego zasobu ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияprzyjmuje się mniejszą z wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования.

10 Zasady zapisywania wyników pomiarów

10.1 Wyniki kontroli odnotowują w dzienniku, którego kształt można znaleźć w załączniku V.

10.2 aby uzyskać Więcej informacji, nadające się do nagrywania, tryb składania i przechowywania dziennika (lub wnioski) powinny być instalowane w dokumentacji technicznej na kontrolę.

10.3 Jeśli określanie stanu technicznego materiału tarcz są częścią prac naukowo-badawczych, wyniki pomiarów powinny być zgodne z ogólnymi wymaganiami i zasadami rejestracji raportów o pracach badawczych.

10.4 Wyniki badania powinny być przechowywane aż do następnego kontroli ITP.

Załącznik A (obowiązkowe). Określenie współczynników термоакустических

Załącznik A
(obowiązkowe)

A. 1. Definicja термоакустических współczynnika kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования(kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, kГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования) przeprowadza się na podstawie badania регрессионных zależności opóźnień impulsów fal sprężystych odpowiednich typów tГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияod temperatury T SOP.

A. 2 Pomiar temperatury zależności spędzają na SPO materiału TD w warunkach laboratoryjnych.

A. 3 Próbki ogrzewano do temperatury 80 °C, a następnie do równomiernego rozprowadzania temperatury wytrzymują w temperaturze pokojowej do 60 °C.

A. 4 W miarę ochładzania próbki w odstępach 5 °C przeprowadzają pomiar temperatury powierzchni próbki TГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияi odpowiednich opóźnień ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требованияdla każdego i-go wartości temperatury.

A. 5 Термоакустические współczynniki oblicza się ze wzoru

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (A. 1)


gdzie ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования;

NГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — całkowita liczba pomiarów dla danej próbki.

A. 6 Pomiaru spędzają na 3−5 próbkach średnio wyników.

Załącznik B (informacyjny). Technologia budowy prostych połączonych przetworników poprzecznych fal

Dodatek B
(pomocniczy)

B. 1 elementy Aktywne oryginalnych PP wykonane są z półproduktów piezoceramics typu PZT w postaci spolaryzowanych płaskich prętów poprzez ich piłowania diamentową kręgiem z chłodzeniem wodnym emulsją, aby uniknąć depolaryzacji.

B. 2 Schemat cięcia znajduje się na rysunku B. 1

Rysunek B. 1 — Schemat cięcia spolaryzowane półproduktów w produkcji aktywnych elementów PP

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования


1 — elektrody półproduktu, otrzymane przez вжигания srebra; 2 — kierunek polaryzacji; 3 — kierunek cięcia

Rysunek B. 1 — Schemat cięcia spolaryzowane półproduktów w produkcji aktywnych elementów PP

B. 3 Grubość płyt określona wzorem

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования, (B. 1)


gdzie VГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования — prędkość poprzecznych fal sprężystych w пьезокерамике.

B. 4 Otrzymane пьезопластинки szlifuje, ale nie polerowane, ponieważ polerowanie znacznie zmniejsza współczynnik elektromechanicznego komunikacji dla przemienników poprzecznych fal.

B. 5 Na jedną ze stron blaszek metodą próżniowego cieplnego nakłada się warstwę sczepną metalu (można użyć srebro lub nikiel), o grubości nie mniej niż 0,5 µm.

B. 6 Na напыленный warstwa metalu następnie polerujemy stosowana jest warstwa miedzi o grubości co najmniej 0,1 mm.

B. 7 Konstrukcja przetwornika przedstawiono na rysunku B. 2.

Rysunek B. 2 — Konstrukcja пьезопреобразователя poprzecznych fal

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования


1 — пьезопластинка; 2 — pin warstwa; 3 — mechaniczny tłumik; 4 — metalowy ekran;5 — компауд; 6 — wysokotonowy kabel

Rysunek B. 2 — Konstrukcja пьезопреобразователя poprzecznych fal

B. 8 Mechaniczny tłumik 3 w kształcie piramidy wykonana jest z пластифицированной żywicy epoksydowej, w której w stosunku objętościowym 1:1 wnoszą wkład z drobnej ołowianego wiórów lub z wolframu kulek o średniej średnicy 0,05 mm. na Tyle wysoka gęstość materiału piramidy zapewnia wysokie właściwości tłumiące, a został stworzony gradient gęstości wysokości piramidy przyczynia się do zmniejszenia efektu pasożytniczych ponownych odzwierciedleń sprężystych fal od jej bocznych ścian.

B. 9 Czujnik ekranizują jednolitej, miedzi lub mosiądzu ekranem 4, przestrzeń pomiędzy którym i amortyzatorem wypełniają lepka компаудом 5.

B. 10 sygnały Elektryczne na czujnik są przez wysokiej częstotliwości kabel 6. Wejście sygnałowe do powierzchni styku przylutować stopem Wooda o temperaturze topnienia 60 °C, przy której nie jest możliwe lokalna depolaryzacja пьезопластинки w miejscu lutowania.

Uwaga — W przeciwieństwie do tradycyjnej konstrukcji пьезопреобразователей stosowanych w ultradźwiękowy radiografii pin warstwa metalu zadają tylko na wewnętrznej powierzchni пьезопластинки. Możliwość korzystania z takiego wariantu konwerter wynika to z tego, że badane są tylko materiały przewodzące, więc wystarczy zapewnić kontakt obudowy przemiennika z powierzchnią badanego obiektu. Ponadto, brak dolnej warstwy kontaktowej powłoki, które zwykle trzeba bronić warstwą ochronną, zapewnia podwyższony współczynnik elektromechanicznego związku konwerter.

Aplikacja W (jest to zalecane). Formularz protokołu kontroli

Aplikacja W
(jest to zalecane)

                                                     
                  «TWIERDZĘ"
                  Kierownik
                 
                  nazwa organizacji  
osobisty podpis,   inicjały, nazwisko
 
« « 20   r.
PROTOKÓŁ
określenia stanu technicznego materiału
korony tarczy hamulcowej wagonu спектрально-metodą akustyczną
(nazwa, kod obiektu sterowania)
1 Data pomiaru
2 Organizacja, która rozgrywa kontrola
3 Właściciel wagonu
4 Dane o obiekcie kontroli:
data produkcji
producent
marka materiału
przebieg w tys. km.
aby uzyskać więcej informacji o obiekcie kontroli
5 Szkic obiektu kontroli z podaniem lokalizacji stref pomiarów i ich
numeracji (w załączniku)
6 Wnioski o obecności niebezpiecznych макродефектов
7 Wniosek o wielkości naprężeń
8 Temperatura powierzchni obiektu kontroli, °C
9 Wartości akustycznych w pomieszczeniach pomiarów
Tabela 1
Numer strefy pomiarów

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

RГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

RГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

RГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

   
   
10. Nazwa i kod bazy danych
11 Wyniki pomiarów
Tabela 2
Numer strefy pomiarów

Wartość cechy повре-
жденности
ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

Wartość cechy повре-
жденности
ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

Prognoza hotel ten jest trzy-
ельного pozostałego zasobu według wartości ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

Prognoza hotel ten jest trzy-
тельного ost-
dokładne zasobu według wartości
ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

Względne
pozostałe
zasób
ГОСТ Р 56667-2015 Техническая диагностика. Акустический метод определения технического состояния тормозных дисков скоростного подвижного состава. Общие требования

Badanie przeprowadził operator:
osobisty podpis   inicjały, nazwisko
Kierownik laboratorium
badań nieniszczących:
osobisty podpis   inicjały, nazwisko

Bibliografia

       
[1] PR 32.113−98 Zasady certyfikacji personelu ndt technicznych obiektów transportu kolejowego
[2] Wycinek 2.09.03−85 Budowli przemysłowych. Zasady projektowania
[3] Sanpin 2.2.½.1.1.1200−03 Sanitarno-strefy ochronne i sanitarne klasyfikacji przedsiębiorstw, budowli i innych obiektów
[4] Kąty A. L., Баталин O. J., Matwiejew J. I., Miast G. F., Panów W. A. Cechy konstrukcji ultradźwiękowych рэлеевских пьезопреобразователей do kontroli fizyko-mechanicznych właściwości części. // Montaż w budowie maszyn, oprzyrządowania. — 2001, N 8, s. 31−33
[5] Kąty A. L., Jerofiejew W. I., Smirnow A. N. Monitoring urządzeń do produkcji i eksploatacji. M.: Nauka, 2009. 280 z
     
OFT 620.172.1:620.179.16:006.354 OX 77.040.10 Т59
Słowa kluczowe: stan techniczny, korona tarczy hamulcowej, echo-metoda, impuls ultradźwiękowy, opóźnienia impulsów, размахи impulsów, przetwornik piezoelektryczny, podłużna fala sprężysta, powierzchniowa akustyczna fala Rayleigh




Elektroniczny tekst dokumentu
przygotowany s. A. «Kodeks» i sprawdzono w:
oficjalne wydanie
M.: Стандартинформ, 2016