Odwiedzając tę ​​stronę, należy dopuścić stosowanie plików cookie. Więcej na temat naszej polityki cookies.

GOST 18576-96

GOST 18576−96 Kontroli nieniszczących. Tory kolejowe. Metody ultradźwiękowe

GOST 18576−96
Grupa В09

MIĘDZYPAŃSTWOWY STANDARD

Kontroli nieniszczących

TORY KOLEJOWE

Metody ultradźwiękowe

Nondestructive testing. Railway rails.
Ultrasonic testing methods

MKS 77.040.20
OKP 09 2100

Data wprowadzenia 2002−01−01

Przedmowa

1 OPRACOWANY Naukowo-badawczym instytutem mostów Petersburskiego państwowego uniwersytetu transportu wiadomości (SRI mostów PSU PS)

WPISANY Przez Rosji

2 PRZYJĘTY Międzypaństwowych Rady w sprawie normalizacji, metrologii i certyfikacji (protokół N 10 od 4 października 1996 r.)

Za przyjęciem głosowało:

Nazwa państwa
Nazwa krajową jednostkę normalizacyjną
Republika Azerbejdżanu Азгосстандарт
Republika Armenii Армгосстандарт
Republika Białoruś Gosstandart Republiki Białoruś
Republika Gruzji Грузстандарт
Republika Kazachstanu Gosstandart Republiki Kazachstanu
Kirgiska Republika Kyrgyzstandart
Mołdawia Молдовастандарт
Federacja Rosyjska Gosstandart Rosji
Republika Tadżykistanu Таджикстандарт
Turkmenistan Главгосслужба «Туркменстандартлары"
Republika Uzbekistanu Узгосстандарт
Ukraina Gosstandart Ukrainy

3 Rozporządzenia Państwowego komitetu Federacji Rosyjskiej ds. standaryzacji, metrologii i certyfikacji z dnia 4 lipca 2001 r. nr 257-st międzypaństwowy standard GOST 18576−96 wprowadzony w życie bezpośrednio jako normy państwowej Federacji Rosyjskiej z dniem 1 stycznia 2002 r.

4 ZAMIAN GOST 18576−85

1 Zakres zastosowania

Niniejszy standard stosuje się do szyn typu R50 według GOST 7174*, R65 według GOST 8161 i P75 według GOST 16210 podczas ich produkcji, obsługi i naprawy (odzyskiwania) i ustala metody przy ręcznym i механизированном ultradźwiękowej kontroli w celu wykrycia w główki, szyjki i strefy kontynuować szyjki w podeszwie szyn wad wewnętrznych (delaminacji, флокенов, muszli, niemetalicznych i obcych wtrąceń, pęknięć, ubytków электроконтактной spawania) w zakresie czułości kontroli, a także stref anomalnych naprężeń w szynach. Typ i wymiary rzeczywiste wady nie są określone.

Wolno rozpowszechniać postanowienia niniejszego standardu na kontrolę szyn innych typów.

Standard nie określa metody badań ultradźwiękowych napawania.

Konieczność przeprowadzenia badań ultradźwiękowych, zakres kontroli, typ i wymiary niedopuszczalnych wad określonych w normach lub warunkach technicznych na tory.

Definicje terminów użytych w niniejszym standardzie, znajdują się w załączniku A.

2 powołania Normatywne


W tym standardzie używane linki na następujące standardy:

GOST 12.1.001−89 System standardów bezpieczeństwa pracy. Ultradźwięki. Ogólne wymagania bezpieczeństwa

GOST 12.1.003−83 System standardów bezpieczeństwa pracy. Hałas. Ogólne wymagania bezpieczeństwa

GOST 12.2.003−91 System standardów bezpieczeństwa pracy. Sprzęt produkcyjny. Ogólne wymagania bezpieczeństwa

GOST 12.3.002−75 System standardów bezpieczeństwa pracy. Procesy produkcyjne. Ogólne wymagania bezpieczeństwa

GOST 7174−75* Tory kolejowe typu R50. Konstrukcja i wymiary
________________
* Na terenie Federacji Rosyjskiej działa GOST R 51685−2000.

GOST 8161−75* Tory kolejowe typu R65. Konstrukcja i wymiary
________________
* Na terenie Federacji Rosyjskiej działa GOST R 51685−2000.

GOST 14637−89 Wypożyczalnia blachy ze stali węglowej zwykłej jakości. Warunki techniczne

GOST 14782−86 Kontroli nieniszczących. Połączenia spawane. Metody ultradźwiękowe

GOST 16210−77* Tory kolejowe typu P75. Konstrukcja i wymiary
________________
* Na terenie Federacji Rosyjskiej działa GOST R 51685−2000.

GOST 17622−72 Szkło organiczne techniczny. Warunki techniczne

GOST 26266−90 Kontroli nieniszczących. Przetworniki ultradźwiękowe. Ogólne wymagania techniczne

3 Oznaczenia


W niniejszym standardzie stosuje się następujące oznaczenia i skróty:

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — czułość warunkowa, mm;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — czułość warunkowa, db;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — czułość równoważna, db;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — kąt wprowadzania drgań ultradźwiękowych w metal (kąt załamania), …°;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — kąt graniastosłupa PP, …°;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — strzała ukośnego PP, mm;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — martwa strefa mm;

2ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — szerokość głównej wiązki wiązki w płaszczyźnie padania fali,… °;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — czas trwania impulsu emitowanego przez PP, iss;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — wskazanie tłumika, odpowiednie osłabienia echa od otworów o średnicy 6 mm na głębokość 44 mm-2 (Z-2P, 3P) do poziomu, przy którym oceniają warunkowej czułość, db;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — odstęp czasu między зондирующим impulsem i echo-sygnał od wklęsłej powierzchni cylindrycznej w Z-3P przy montażu ukośnego PP w pozycji, która odpowiada maksymalnej amplitudy echa, iss;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — średni czas propagacji drgań ultradźwiękowych w pryzmacie ukośnego PP, iss;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — kąt między dwoma reflektorami do Z-4, …°;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — kąt skrętu SONDY względem osi podłużnej szyny, …°;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — warunkowa szerokość określone wady, mm;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — warunkowa wysokość ujawnił wady, mm lub µs;

PP — przetwornik piezoelektryczny;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — warunkowa długość, mm.

Terminy i ich definicje znajdują się w załączniku A.

4 Środki kontroli i pomocnicze urządzenia

4.1 Podczas kontroli powinny być stosowane:

— impuls ultradźwiękowy defektoskop (dalej — defektoskop) zgodnie z przepisami dokumentów (ZD) z электроакустическими (piezoelektrycznych lub электромагнитоакустическими) przetwornicami;

— standardowe próbki w celu określenia podstawowych parametrów kontroli;

— urządzenia pomocnicze i urządzenia dla zachowania ustawień skanowania i pomiaru cech stwierdzonych wad.

Dopuszcza się дефектоскопы z ciągłym promieniowania drgań ultradźwiękowych, metrologiczne i ustawienia, które są ustalane w normach i (lub) technicznych warunkach na дефектоскопы określonego typu.

Дефектоскопы, przetwornice i standardowe próbki użyte do kontroli, powinny być poświadczają w ustalonym porządku.

4.2 w Celu kontroli należy użyć дефектоскопы pracujące na echo-metody, lustrzanek metody delta-metody, теневому metody, odbicie lustrzane-теневому metody, na częstotliwości od 0,1 do 4,0 Mhz.

4.2.1 Дефектоскопы pracujące na echo, lustrzanek i delta-metod, muszą mieć tłumik. Wartość stopnia tłumienia tłumika powinno być nie więcej niż 2,0 db.

Podczas kontroli echo-metodą jest dozwolone stosować дефектоскопы bez tłumika z walidacji warunkowego czułości według standardowych wzorców CO-1P lub Z-1 GOST 14782 lub дефектоскопы bez tłumika z systemem automatycznej konfiguracji i utrzymania czułości.

4.2.2 Дефектоскопы pracujące na теневому lub odbicie lustrzane-теневому metod, powinny mieć urządzenie do pomiaru warunkowego czułości, wykonane według schematu symulatora wad, składający się z tłumika i elementów komutacji (rysunek 1).

Rysunek 1 — Schemat urządzenia do pomiaru warunkowego czułości

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые


1 - symulator wad; 2 — tłumik; 3 - przełącznik

Rysunek 1 — Schemat urządzenia do pomiaru warunkowego czułości



Tłumik symulatora wad musi być проградуирован w jednostkach względnych od 0,1 do 0,6 lub w decybelach. Wartość stopnia tłumienia tłumika powinno być nie więcej niż 0,1 lub 2,0 db, odpowiednio.

4.3 Piezoelektryczne przetworniki częstotliwości ponad 0,16 Mhz — według GOST 26266.

Jest dozwolone stosować specjalistyczne przetworniki wykonane z technicznych warunków (TU) i roboczych rysunków, zatwierdzonym w ustalonym porządku.

4.4 Standardowe próbki Z-1P, CO-2P i 3P (rysunki 2−4) lub standardowe próbki Z-1, Z-2 i Z-3 według GOST 14782 należy stosować do pomiaru i kontroli podstawowych parametrów aparatury i kontroli podczas połączonego i osobnej schematach włączyć piezoelektrycznych przetworników częstotliwości ponad 1,5 Mhz.

Rysunek 2 — Standardowy wzór Z-1P

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые


Rysunek 2 — Standardowy wzór Z-1P

Rysunek 3 — Standardowy wzór Z-2P


Rysunek 3 — Standardowy wzór Z-2P

Rysunek 4 — Standardowy wzór Z-3P

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые


Rysunek 4 — Standardowy wzór Z-3P

W pozostałych przypadkach w celu sprawdzenia podstawowych parametrów aparatury i kontroli powinny być stosowane w branży standardowe próbki lub standardowe próbki przedsiębiorstwa, poświadczający w ustalonym porządku.

4.4.1 Standardowy wzór Z-1P (rysunek 2) jest używany do określenia warunkowego czułości podczas kontroli echo-metodą.

Wzór Z-1P powinien być wykonany z ekologicznego szkła marki ТОСП według GOST 17622. Prędkość rozchodzenia się podłużnej fali ultradźwiękowej o częstotliwości (2,5±0,2) Mhz w temperaturze (20±5) °C powinna być (2670±133) m/s. Amplituda pierwszego dennego pędu na grubość próbki na częstotliwości (2,5±0,2) Mhz i w temperaturze (20±5) °C nie powinna się różnić o więcej niż ±2 db od amplitudy pierwszego dennego impulsu w próbce-naocznych świadków, poświadczającego organami państwowej metrologia usługi.

Uwaga — Dane otworów o średnicy 10Н14 na próbce Z-1P w stosunku do powierzchni wprowadzania drgań ultradźwiękowych wskazują głębokość lokalizacji centrum odpowiednich otworów o średnicy 2Н14 w standardowej próbce Z-1 GOST 14782.

4.4.2 Standardowy wzór Z-2P (rysunek 3) stosuje się do określenia:

— warunkowej czułości podczas kontroli echa i odbicia lustrzanego metodami;

— martwej strefy;

— błędy głębokościomierza i błędu pomiaru współrzędnych reflektora;

— strzały konwerter;

— kąt wprowadzania drgań ultradźwiękowych;

— szerokość głównej wiązki wiązki ukośnego PP.

Wzór Z-2P powinien być wykonany z nierdzewnej marki 20 wg GOST 14637. Prędkość rozchodzenia się podłużnej fali w materiale próbki w temperaturze (20±5) °C powinna być (5900±118) m/s.

Na powierzchni bocznej próbki powinny być oznaczone skala wartości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеw milimetrach i skala wartości kąta ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеwprowadzania drgań ultradźwiękowych od 10° do 70° c w odstępach co 1°, zgodnie z równaniem

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые.


Zerowe podziału wagi muszą pokrywać się z osią przechodzącą przez środki otworów o średnicy 6Н14 prostopadle do roboczych powierzchni próbki.

Uwaga — Strzałę konwerter określające stosunek

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые.



Wartość kąta ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеwprowadzania drgań ultradźwiękowych liczą w słowach

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые,


gdzie ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — odległości od projekcji centrum otwory o średnicy 6Н14 na powierzchni roboczej próbki do przedniej ściany konwerter w pozycjach odpowiadających maksymalnej amplitudy echa od otworu na głębokości 44 i 15 mm.

4.4.3 Standardowy wzór Z-3P (rysunek 4) stosuje się do określenia:

— warunkowej czułości podczas kontroli echo — i delta-metodami;

— martwej strefy;

— błędy głębokościomierza i błędu pomiaru współrzędnych reflektora;

— strzały konwerter;

— kąt wprowadzania drgań ultradźwiękowych;

— szerokość głównej wiązki wiązki ukośnego PP;

— impulsowego współczynnika konwersji podczas kontroli szynowego lub zbliżonego do niego na akustyczne właściwości metalu.

Wzór Z-3P powinien być wykonany z nierdzewnej marki 20 wg GOST 14637. Prędkość rozchodzenia się podłużnej fali w materiale próbki w temperaturze (20±5) °C powinna być (5900±118) m/s.

Na bocznych i powierzchni roboczych próbki powinny być grawerowane ryzyko, przechodzące przez środek półkole i w osi powierzchni roboczej. Na powierzchni bocznej próbki zadają skalę wartości kąta ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеwprowadzania drgań ultradźwiękowych od zera do 40° c w odstępach co najmniej 2° c i 40° do 70° — w odstępach 1° zgodnie z równaniem

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые.


Zero skali musi być zgodny z osi przechodzącej przez środek otworu o średnicy 6Н14 prostopadle do powierzchni próbki.

Wartość 65° na skali kątów ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеwprowadzania drgań ultradźwiękowych musi pokrywać się ze znakiem, przechodzącej przez środek półkole.

4.5 Ultradźwiękowy specjalistyczny defektoskop do identyfikacji stref ekstremalnych naprężeń w szynach powinien zapewniać pomiar amplitudy sygnału z dokładnością 1 db i odstępu czasu między sygnałami — z względną dokładnością nie więcej niż 0,0001.

4.6 Systematyczną kontrolę parametrów określających wydajność дефектоскопов przy ciągłej kontroli szyn, jest dozwolone przeprowadzić z wykorzystaniem электроакустических urządzeń.

Lista parametrów i sposób ich weryfikacji powinny być podane w dokumentacji technicznej na kontrolę.

5. Przygotowanie do kontroli

5.1 Powierzchnia szyny, z której prowadzona jest kontrola, musi być wolny od:

— odklejonej zgorzeliny, brudu, lodu i pokryta warstwą kontaktowania cieczy przy użyciu przetwornika piezoelektrycznego;

— odklejonej kamienia i brudu przy użyciu электромагнитоакустического konwerter.

Jako kontaktowania płynu korzystają z wody mineralne, smary, roztwór alkoholu w wodzie i alkoholu.

Czystość powierzchni i skład kontaktowania cieczy powinny być podane w dokumentacji technicznej na kontrolę.

5.2 Przygotowanie aparatury do kontroli należy wykonać zgodnie z dokumentacją techniczną urządzenia i kontrolę.

5.3 Podstawowe parametry dotyczące kontroli:

— częstotliwość wysuwane drgań ultradźwiękowych;

— czułość (warunkowa, ekwiwalent);

— strzała konwerter i położenie płaszczyzny padania fali w stosunku do osi szyny;

— kąt wprowadzania drgań ultradźwiękowych w metal;

— błąd czujnika głębokości (błąd pomiaru odstępu czasu między sygnałami);

— martwa strefa;

— minimalny warunkowy rozmiar wady, фиксируемого przy zadanej prędkości kontroli;

— czas trwania dociekliwe impulsu.

Wykaz parametrów podlegających kontroli, ich wartości liczbowe i częstotliwość sprawdzania powinny być instalowane w każdym konkretnym przypadku w dokumentacji technicznej na kontrolę.

5.4 Częstotliwość drgań ultradźwiękowych mierzą czas trwania okresu drgań w echo — impulsie wysokiej częstotliwości oscyloskopem.

Jest dozwolone mierzyć częstotliwość drgań ultradźwiękowych w zakresie 1,5−4,0 Mhz, emitowane przez pochyłym przetwornicą, według wzoru podanego w załączniku V.

5.5 Warunkowej czułość kontroli echo, lustrem i delta-metod i częstotliwości drgań ultradźwiękowych ponad 1,5 Mhz należy mierzyć według wzoru Z-2P (Z-2) lub Z-3P (rysunek 5).

Rysunek 5 — Schemat rozmieszczenia przetworników na standardowej próbce Z-2P (Z-3P) podczas pomiaru (programowanie) warunkowego czułości podczas kontroli


ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- wyjście do generatora defektoskop; ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- wyjście do odbiornika defektoskop

Rysunek 5 — Schemat rozmieszczenia przetworników na standardowej próbce Z-2P (Z-3P)
podczas pomiaru (programowanie) warunkowego czułości podczas kontroli:

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- echo-metodą ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- lustrzanym metodą, ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — delta-metodą

Warunkowe czułość kontroli echo-metodą jest dozwolone mierzyć w oparciu o standardowy wzór Z-1R lub Z-1 w temperaturze określonej w atest grafice.

Warunkowe czułość kontroli echo, lustrem i delta-metod jest dozwolone mierzyć w branżowym standardem próbek lub standardowych próbek przedsiębiorstwa.

Warunkowe czułość kontroli lustra zacienionych metodą mierzona za pomocą symulatora wad lub tłumika (rysunek 1) na бездефектном odcinku szyny lub na próbce, których parametry są podane w dokumentacji technicznej na kontrolę.

Przy częstotliwości drgań ultradźwiękowych mniej niż 1,5 Mhz równoważne czułość należy mierzyć według wzorów określonych w dokumentacji technicznej na kontrolę.

5.6 Strzałę konwerter należy ustalać według próbek Z-3P (lub Z-3 według GOST 14782) lub Z-2P, a położenie płaszczyzny padania fali — dla próbek Z-3P lub Z-3 (cmentarzysko 14782).

5.7 Kąt wprowadzania drgań ultradźwiękowych należy mierzyć według próbek Z-3P lub Z-2P, lub Z-2.

5.8 Błąd czujnika głębokości należy sprawdzać według próbek Z-3P lub Z-2P, lub Z-2.

5.9 Martwą strefę kontroli echo — metodą na częstotliwości ponad 1,5 Mhz należy sprawdzać według próbek Z-3P lub Z-2P, a w przypadku kontroli na częstotliwości mniejszej niż 1,5 Mhz — według wzorów określonych w dokumentacji technicznej na kontrolę.

5.10 Minimalny warunkowy rozmiar defektu, który zatwierdzenia przy zadanej prędkości kontroli, należy sprawdzić na próbce zgodnie z dokumentacją techniczną na kontrolę. Jest dozwolone podczas sprawdzania stosować радиотехническую instrument, który naśladuje sygnały od wad określonego warunkowego mapie.

5.11 Czas trwania dociekliwe impulsu należy określić za pomocą dźwięków o wysokiej częstotliwości oscyloskopu pomiarem czasu trwania echa na poziomie 0,1.

Można określić czas trwania echa impulsu na próbce zgodnie z załącznikiem V.

6 Przeprowadzenie kontroli

6.1 Kontrola szyn spędzają echo — lub lustrzanym, lub delta, lub odbicie lustrzane-zacieniony metodami, lub kombinacji metod podłużnymi ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеi poprzecznymi ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеfalami.

Schemat zasilania i układ przetworników przedstawiono w tabelach 1 (schemat 1−14), 2 (schematu 1−8) i 3 (schemat 1−4), gdzie ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- wyjście do generatora; ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- wyjście do odbiornika.

Tabela 1 — Kontrola główki szyny

Schemat прозвучивания
Grafy
Metoda kontroli
Infor-
мативный sygnał
Schemat włą-
docelowego PP
Parametry schematu прозвучи-
bani
Uwaga

1

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda Echo-sygnał K-
щенная

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Kontrolę bezpośrednią, raz, dwukrotnie, itp. odbitym promieniem

2

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustro Зеркаль-
s
Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Schemat некритична do zmiany miejsca przetworników

3

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Połączenie echa i odbicia metod Echo-sygnał
K-
щенная

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Możliwe jest włączenie obu przetworników w trybie łączącym
Зеркаль-
s
Раздель-
naya

4

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda Echo-sygnał Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Schemat некритична do zmiany miejsca przetworników. Możliwe jest włączanie PP w oddzielnie-
łącząca i łącząca schematów

5

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie — szarej Denny Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Być może połączenie z echo-metodą dla jednego lub obu PP W tym przypadku odpowiednio-
вующие PP zawierają łącząca schemacie

6

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda Echo-sygnał Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Schemat некритична do zmiany miejsca przetworników

7

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie — szarej Прошед-
xiu
Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-

8

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie — szarej Прошед-
xiu
Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-

9

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые


Echo-metoda w połączeniu z lustra zacienionych
Echo — i denny sygnały K-
щенная

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Możliwe jest zastosowanie SM-PP. W tym przypadku schemat włączenia SONDY indywidualna

10

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda w połączeniu z lustra zacienionych














Echo — i pierwszy gruntowa sygnały Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-

11

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Cień
















Прошед-
xiu
Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-

12

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustro
















Зеркаль-
ale отра-
женный
Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Schemat некритична do zmiany miejsca przetworników

13

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda
















Echo-sygnał Раздель-
naya
- Podczas wzbudzenia drgań ultradźwiękowych o częstotliwości mniejszej niż 1,5 Mhz

14

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Delta-technika Дифраги-
рованные sygnały dla dwóch polo-
stosowane poszukiwacz-
noe systemu
Раздель-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

W celu określenia wielkości i rodzaju wady



Tabela 2 — Kontrola szyjki szyny i jej kontynuować w głowicę i podeszwę

Schemat прозвучивания
Grafy
Metoda kontroli
Informa-
тивный sygnał
Schemat włączenia PP
Parametry schematu прозвучивания
Uwaga

1

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые








Echo-metoda Echo-sygnał Połączona-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-

2

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie-
cień
I, II itd. gruntowa lub stosunek dennych Indywidualna

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Możliwe jest zastosowanie PC-PP. W tym przypadku schemat włączenia przetworników indywidualna
Echo-metoda
Echo-sygnał
Połączona-
naya

3

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie-
cień














Denny Indywidualna

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Być może wdrożyć
podstawy fal ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеi ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеtypu

4

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie-
cień
Denne, обуслов-
wykonania falami:
— podłużnej;
— drążka
Indywidualna

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-

5

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie-
cień w połączeniu z echo-metodą
Denny Indywidualna

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-
Echo-sygnał
Połączona-
naya

6

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie-
cień w połączeniu z echo-metodą
Denny Oddzielnie-
aneks

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-
Echo-sygnał

7

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Cień















Miniony Indywidualna

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

-

8

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Delta-technika Дифраги-
рованные sygnały:
— od wady;
— od defektu z переотра-
жением od podeszwy






Indywidualna

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

W celu określenia rodzaju wady



Tabela 3 — Kontrola szyjki szyny na brak pęknięć rozwijających się od otworów montażowych

Schemat прозвучивания
Grafy
Metoda kontroli
Informacyjny sygnał
Schemat włączenia PP
Parametry schematu прозвучивания
Uwaga

1

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Lustrzane odbicie-
cień («OBLIGACJE kaliber»)







Denny Połączona-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Symptomem wykrycia wady jest jednoczesne przerwanie dennych sygnałów obu PP

2

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые


ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda Echo-sygnał Połączona-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Symptomem wykrycia wady jest odbiór echa odpowiednio od ścianki otworów mocujących i kątowego reflektora, wykształconego crack

3

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые


ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda Echo-sygnał Połączona-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

2ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Symptomem wykrycia wady jest przyjmowanie dwóch echa (od ścianki otworów mocujących i kątowego reflektora, wykształconego crack) z czasowym przesunięciem sygnałów względem siebie

4

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Echo-metoda Echo-sygnał Połączona-
naya

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые;

2ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, 2ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые



Stosując odpowiedni konwerter, pracującego w schemacie łączącym, прозвучивание sprawują kolejno w dwóch wzajemnie przeciwnych kierunkach.

Dopuszcza się skośne przetwornice, za pomocą których realizują прозвучивание w jednym kierunku.

6.2 Kontrola główki szyny (tabela 1) realizują echo (schemat 1, 4, 13) i lustro (schemat 2) metodami za pomocą skośnych przetworników.

Przy częstotliwości drgań ultradźwiękowych ponad 1,5 Mhz przetwornik zawierają połączonego lub osobnej, lub osobno-łącząca schematów i jest skierowana wzdłuż osi lub względem osi podłużnej szyny w strony jej bocznych ścian na róg ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые. Nominalne wartości kąta wprowadzania ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеi kąta ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеpowinny być określone w dokumentacji technicznej na kontrolę.

Przy częstotliwości drgań ultradźwiękowych mniej niż 1,5 Mhz przetworniki zawierają według oddzielnego schematu i posiadają na powierzchni narciarski głowicy lub na powierzchnie boczne główki szyny w kolejności podanej na schemacie 13 w tabeli 1.

Dopuszcza się do kontroli główki szyny echo-metoda w połączeniu z lustra zacienionych metodą lub odbicie lustrzane-szarej, lub szarej metody.

6.3 Kontrola szyjki szyny i podeszwy w strefie projekcji szyjki (tabela 2) sprawują echo-metodą (schemat 1, 2) i, poza strefą styku spoiny, — odbicie lustrzane-zacieniony metodą (schemat 2, 3, 4) w pierwszym lub drugim dennym transakcji, lub w stosunku amplitud dennych sygnałów za pomocą bezpośredniego lub pochyłych przetworników, zawartych w łącząca lub osobnej schematów, lub zacienionych metodą (schemat 7).

Długość strefy spoiny na styku, nie kontrolowanej lustra zacienionych lub zacienionych metodami, powinna być podana w dokumentacji technicznej na kontrolę.

Jest dozwolone kontrola echo — lub (i) odbicie lustrzane-zacieniony metodami w przypadku umieszczenia przetworników na bocznych powierzchniach szyi.

Szyjki szyny na brak pęknięć rozwijających się od otworów montażowych (tabela 3), kontrolują echo-metodą (schemat 2, 3, 4) lub (i) odbicie lustrzane-zacieniony metodą (schemat 1) za pomocą jednego lub dwóch przetworników pracujących w układzie usg kalibru.

6.4 Podeszwy szyny w strefie projekcji szyjki na brak poprzecznych pęknięć kontrolują echo-metodą za pomocą ukośnego konwerter, włączonego w łącząca schemacie (rysunek 1, tabela 2), z powierzchni narciarski główki szyny. Kąt wprowadzania wiązki ultradźwięków w metal musi być 45°±2°.

Kontrola poszczególnych części podeszwy szyn jest dozwolone spędzać z powierzchni pióra lub podeszwy od spodu echo-metodą pod innymi kątami wprowadzania wiązki ultradźwięków.

6.5 Kontrola szyn w obszarze spawanych styków odbywa się po ich pełnej mechanicznej i obróbki cieplnej echo-metodą za pomocą ukośnego konwerter, włączonego w łącząca schemacie, zgodnie z GOST 14782.

Kąt wprowadzania wiązki ultradźwięków w metal musi być 50° — 70°. Nominalna wartość kąta wprowadzania określają w dokumentacji technicznej na kontrolę.

Kontrola szyn w obszarze główki, szyjki i podeszwy spoiny złącza jest dozwolone przeprowadzić według schematów, różniącą się od podanych w 6.3, 6.4 i 6.5.

6.6 Metoda, schemat włączenia przetworników, podstawowe parametry, sposób wzbudzenia drgań ultradźwiękowych, schemat skanowania, zalecenia dotyczące podziału fałszywych sygnałów i sygnałów od wad, a także kontrolowane strefy w przekroju szyny i niekontrolowane odcinki szyn powinny być podane w dokumentacji technicznej na kontrolę.

7 Przetwarzanie i publikacja wyników kontroli

7.1 Ocenę сплошности metalu szyn przeprowadza się na podstawie analizy informacji uzyskanych podczas kontroli jednego lub kompleksem stosowanych metod.

7.2 Mierzonymi cechami dla stwierdzonych wad są:

gdy echo — lustrzane i delta — metodach:

a) współczynnik выявляемости wady (względna maksymalna amplituda echa od wady) lub minimalna warunkowa czułość, podczas której odkrywają wady;

b) współrzędne wady długości i przekroju szyny;

w) warunkowy rozmiar defektu na długości szyny przy ustawionej czułości kontroli;

przy lustra cieniu i zacienionym metodach:

d) współczynnik выявляемости wady lub minimalna warunkowa czułość, podczas której odkrywają wady;

d) warunkowy rozmiar defektu na długości szyny przy ustawionej czułości;

e) współrzędna wadliwego przekroju na całej długości szyny.

7.3 Więcej informacji o wynikłej wadzie podczas kontroli nachylonych przetwornicami echo-metodą jest stosunek warunkowego szerokości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеumownej wysokości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеwady, a lustro-zacieniony — głębokość położenia wady i stosunek wartości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеi ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеwarunkowego szerokości określone wady.

Warunkowe szerokości i warunkowe wysokość wady mierzą w tych samych pozycjach krańcowych konwerter zgodnie z załącznikiem B.

Potrzeby i metody pomiaru cech wady powinny być instalowane w dokumentacji technicznej na kontrolę.

7.4 Wyniki kontroli odnotowują w dzienniku lub dzienniku lub innym dokumencie, w którym powinny być podane:

— dokumentacja techniczna, na podstawie której przeprowadzono kontrolę;

— typ defektoskop i jego numer w systemie numeracji producenta;

— charakterystyka kontrolowanego obiektu i działki, nie подвергавшиеся kontroli;

— wyniki kontroli;

— data kontroli;

— nazwisko osoby, która przeprowadziła kontrolę lub zapis wyników kontroli.

Forma przedstawienia wyników kontroli, określonych w dokumentacji technicznej na kontrolę.

7.5 Poręcz, w którym wykryto defekt, zaznaczają zgodnie z dokumentacją techniczną na kontrolę.

8 Wymagania bezpieczeństwa

8.1 Podczas prac związanych z ultradźwiękowe kontroli szyn дефектоскопист powinien kierować się GOST 12.1.001, GOST 12.1.003, GOST 12.2.003, GOST 12.3.002, Przepisy technicznej eksploatacji elektrycznych i Zasadami bezpieczeństwa technicznego podczas eksploatacji elektrycznych, zatwierdzonych Госэнергонадзором, oraz Przepisami bezpieczeństwa i produkcyjnej urządzeń sanitarnych przy produkcji prac w путевом gospodarstwie* zatwierdzone IPU.
________________
* Na terenie Federacji Rosyjskiej dokument nie działa. Działają POT P O-32-PROCESORA-652−99. — Uwaga producenta bazy danych.

8.2 Dodatkowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej określają w dokumentacji technicznej na kontrolę.

ZAŁĄCZNIK A (informacyjny)


Tabela A. 1 — Definicje terminów użytych w niniejszym standardzie

Termin
Definicja
Warunkowa czułość kontroli echo-metodą Czułość, характеризуемая wielkości i głębokości zalegania wykryto sztucznych reflektorów wykonanych w standardowej próbce z materiału o określonych właściwościach akustycznych.

Przy ultradźwiękowej kontroli szyn warunkowej czułość określa w oparciu o standardowy wzór Z-1P (lub Z-1) lub w oparciu o standardowy wzór Z-3P, lub Z-2, Z-2P.

Warunkowe czułość w oparciu o standardowy wzór Z-1P (CO-1) wyrażają największej głębokości lokalizacji cylindrycznych reflektora w milimetrach, фиксируемого wskaźnikami defektoskop.

Warunkowe czułość w oparciu o standardowy wzór Z-3P lub Z-2, Z-2P wyrażają różnica w decybelach pomiędzy wskazaniem tłumika przy tej konfiguracji defektoskop i wskazaniem odpowiednio do maksymalnego osłabienia, w którym cylindryczny otwór o średnicy 6Н14 jeszcze odnotowują wskaźniki defektoskop
Warunkowa czułość kontroli lustra zacienionych metodą
Czułość, характеризуемая wartością maksymalnego osłabienia dennego sygnału na wejściu odbiornika pokarmowego, które jeszcze wyraźnie odnotowują wskaźniki defektoskop
Czułość kontroli
Czułość, характеризуемая wielkości i głębokości położenia naturalnych reflektorów (koniec szyny; narożny reflektor, wykształcony czołową szyny; болтовое lub innego otworu w szynie) lub sztucznych reflektorów wykonanych w próbce szyny
Współczynnik выявляемости wady w lustro-cieniu metodzie
Współczynnik odpowiadający maksymalnemu osłabienia amplitudy pierwszego dennego sygnału, wybieranych wady
Współczynnik выявляемости wady w echo metodzie Współczynnik odpowiadający stosunku maksymalnej amplitudy echa od wad do maksymalnej amplitudy echa od cylindrycznych otworów o średnicy 6 mm na głębokość 44 mm w wersji standardowej próbce Z-2 (Z-2P) lub Z-3P
Warunkowy rozmiar defektu na długości szyny Rozmiar w milimetrach, odpowiadający długości strefy ruchu konwerter wzdłuż szyny, w ramach której rejestrują sygnał od wady przy zadanej wartości umownej czułości defektoskop
Warunkowa szerokość wady Rozmiar w milimetrach, odpowiadający długości strefy między skrajnymi stanami ukośnego konwerter, przenoszonego w płaszczyźnie padania fali ultradźwiękowej, w ramach której rejestrują sygnał od wady przy zadanej wartości umownej czułości defektoskop
Warunkowa wysokość wady Rozmiar odpowiadający różnicy wartości głębokości położenia wady, mierzonych w skrajnych położeniach ukośnego konwerter, przenoszonego w płaszczyźnie padania fali ultradźwiękowej, w ramach którego blokują sygnał od wady przy zadanej wartości umownej czułości defektoskop
Warunkowa długość wady Rozmiar w milimetrach, odpowiadający długości strefy między skrajnymi stanami ukośnego konwerter, przenoszonego wzdłuż płaszczyzny, zorientowane prostopadle do płaszczyzny padania fali ultradźwiękowej, w ramach której rejestrują sygnał od wady przy zadanej wartości umownej czułości defektoskop
Strzała piezoelektrycznego przetwornika
Odległość od punktu wyjścia wiązki ultradźwięków ukośnego konwerter do jego przedniej ściany

ZAŁĄCZNIK B (obowiązkowe). Widok ogólny atest-grafika do standardowego wzoru z szkła organicznego



DODATEK B
(obowiązkowe)


Atest-wykres komunikuje warunkowego czułości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеw milimetrach według pierwotnego standardowego wzoru Z-1 z warunkowego czułości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеw decybelach za pomocą standardowego wzoru Z-2 (lub Z-2P, lub Z-3P) i numerem reflektora o średnicy 10Н14 w аттестуемом próbce Z-1P, gdy częstotliwość drgań ultradźwiękowych (2,5±0,2) Mhz, w temperaturze (20±5) °C i kątach pryzmat ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые=40°±1° dla przetwornika określonego typu.

Na rysunku B. 1 kropkami oznaczono wykres dla oryginalnej próbki Z-1P. Do budowy odpowiedniej grafiki do konkretnego аттестуемому wzoru Z-1P, nie odpowiedniego 4.4.1 wymagania niniejszego standardu, przy wyżej wymienionych warunkach określa się w decybelach różnicy ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеamplitud ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеod reflektorów N 20 i N 50 średnicy 10Н14 w аттестуемом próbce i amplitudy ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеod reflektora o średnicy 6Н14 na głębokości 44 mm w próbce Z-2 (lub Z-2P, lub Z-3P) na podstawie poniższego wzoru:

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые; ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые,


gdzie ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — wskazanie tłumika, odpowiednie osłabienia echa od otworów o średnicy 6Н14 w próbce Z-2 (Z-2P lub Z-3P) do poziomu, przy którym oceniają warunkowej czułość, db.

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — wskazanie tłumika, w którym amplituda echa od badanego otworu z numerem ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеw аттестуемом próbce osiąga poziom, przy którym oceniają warunkowej czułość, db.

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые


Rysunek B. 1

Obliczone wartości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеpodkreślają punktami na polu grafiki i łączą prostą (przykład wykresu można znaleźć na rysunku B. 1).

Przykłady zastosowania dyplom-grafika

Kontrolę przeprowadzają дефектоскопом z przetwornicą częstotliwości 2,5 Mhz z kątem pryzmaty ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, promień płytki piezoelektrycznej ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеmm, wykonane zgodnie z warunkami technicznymi.

Defektoskop wyposażony wzorem Z-1P, numer fabryczny, atest-harmonogramem (patrz rysunek B. 1).

Przykłady

1 — dokumentacją Techniczną na kontrolę podano warunkowa czułość 40 mm.

Podana czułość będzie powielana, jeśli dostosować defektoskop otworu N 45 w próbce Z-1P, numer fabryczny.

2 — dokumentacją Techniczną na kontrolę podano warunkowa czułość 14 db. Podana czułość będzie powielana, jeśli dostosować defektoskop otworu N 35 w próbce Z-1P, numer fabryczny.

APLIKACJA W (odniesienia). Próbki do pomiaru częstotliwości drgań ultradźwiękowych i czasu trwania impulsu ukośnego konwerter (z kątem pryzmat więcej pierwszego i drugiego mniej krytycznego)



APLIKACJA W
(pomocniczy)

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

Materiał: stal marki 20 wg GOST 14637.
________________
* Wymiary orientacyjne.

Rysunek B. 1



Uwagi

1 Kąt ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеokreślają угломером lub liczą na wartości ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеi ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, mierzącą z dokładnością co najmniej 0,1 mm; ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые; wartość ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеzaznaczają na próbce.

2 Milimetrowej skali znakują lub klejone. Zero milimetrowej skali musi pokrywać się z płaszczyzną reflektora kątowego z dokładnością do nie więcej niż ±0,1 mm.

3 Linię przechodzącą przez rzut punktu przecięcia rzutów rożnych reflektorów prostopadle do powierzchni B, znakują; odchylenie linii grawerowania od zadanego położenia — nie więcej niż ±0,1 mm.

Wartości częstotliwości drgań sprężystych ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, Hz, długości fali ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, mm, i długości impulsu ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, z, obliczamy według wzoru:

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые,

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые

gdzie ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — zmierzona wartość prędkości rozchodzenia się сдвиговой fali w materiale próbki, mm/s; w przypadku braku możliwości zmierzyć wartość ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеjego biorą równym 3260·10ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеmm/s;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — prawdziwa wartość kąta ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые, °;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые — maksymalna odległość od linii przechodzącej przez rzut punktu przecięcia rzutów rożnych reflektorów, do linii biegnącej prostopadle do powierzchni ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковыеprzez środek (punkt załamania) konwerter, ustawionej w położeniu, w którym opadające pierwszego echa jeszcze krzyżuje się z przednim frontem drugiego echa od rzutów rożnych reflektorów na poziomie linii sweep, mm;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- średnia wartość odległości między sąsiednimi stanami konwerter, w których porażkę między dwoma echo sygnałami, obserwowanych na ekranie elektronowe rurki, maksymalna, mm;

ГОСТ 18576-96 Контроль неразрушающий. Рельсы железнодорожные. Методы ультразвуковые- odległość od rzutu rożnego reflektora na powierzchni roboczej próbki do punktu wyjścia przy montażu przemiennika w pozycji, przy której amplituda echa od reflektora jest zmaksymalizowane.



Tekst dokumentu sprawdzono na:
oficjalne wydanie
M.: IPK Wydawnictwo standardów, 2001