Odwiedzając tę ​​stronę, należy dopuścić stosowanie plików cookie. Więcej na temat naszej polityki cookies.

GOST ISO 4383-2006

GOST ISO 4383−2006 Łożyska ślizgowe. Wielowarstwowe materiały do cienkościennych łożysk ślizgowych


GOST ISO 4383−2006

Grupa Г16


MIĘDZYPAŃSTWOWY STANDARD

Łożyska ślizgowe

WIELOWARSTWOWE MATERIAŁY DO CIENKOŚCIENNYCH ŁOŻYSK ŚLIZGOWYCH

Plain bearings. Multilayer materials for thin-walled plain bearings


ISS 21.100.10
OKP 41 7000

Data wprowadzenia 2009−07−01


Przedmowa


Cele, podstawowe zasady i podstawowe zasady prowadzenia prac na międzypaństwowej standaryzacji program GOST 1.0−92 «Międzystanowa system standaryzacji. Postanowienia ogólne» i GOST 1.2−97 «Międzystanowa system standaryzacji. Standardy międzypaństwowe, zasady i rekomendacje w międzypaństwowej standaryzacji. Kolejność opracowania, przyjęcia, aplikacje, aktualizacje i anulowania"

Informacje o standardzie

1 PRZYGOTOWANY Всероссийским naukowo-badawczym instytutem normalizacji i certyfikacji w przemyśle maszynowym (ВНИИНМАШ) Federalnej agencji ds. regulacji technicznej i metrologii na podstawie własnego autentycznego tłumaczenia normy, o której mowa w ustępie 4

2 WPISANY Międzypaństwowych komitet techniczny dla normalizacji MTK 344 «Łożyska ślizgowe"

3 PRZYJĘTY Międzypaństwowych rady w sprawie normalizacji, metrologii i certyfikacji (protokół N 29 z dnia 24 czerwca 2006 r.)

Za przyjęciem głosowało:

     
Skrócona nazwa kraju w MK (ISO 3166) 004−97
Kod kraju
w MK (ISO 3166) 004−97
Skrócona nazwa krajową jednostkę normalizacyjną
Azerbejdżan
AZ Азстандарт
Armenia
AM  
Białoruś
BY Gosstandart Republiki Białoruś
Gruzja
GE Грузстандарт
Kazachstan
KZ Gosstandart Republiki Kazachstanu
Kirgistan
KG Kyrgyzstandart
Mołdawia
MD Mołdawia-Standard
Federacja Rosyjska PL Federalna agencja regulacji technicznej i metrologii
Tadżykistan TJ Таджикстандарт
Turkmenistan TM Главгосслужба «Туркменстандартлары"
Uzbekistan UZ Узстандарт
Ukraina UA Госпотребстандарт Ukrainy

4 Niniejszy standard jest identyczny z międzynarodowym standardem ISO 4383:2000 «Łożyska ślizgowe. Wielowarstwowe materiały do cienkościennych łożysk ślizgowych» (ISO 4383:2000 «Plain bearings. Multilayer materials for thin-walled plain bearings», IDT)

5 Rozporządzenie Federalnej agencji ds. regulacji technicznej i metrologii od 25 grudnia 2008 r. N 685-st międzypaństwowy standard GOST ISO 4383:2006 wprowadzony w życie jako normy krajowej Federacji Rosyjskiej z dnia 1 lipca 2009 r.

6 W ZAMIAN GOST 28813−90


Informacje o wprowadzeniu w życie (wypowiedzeniu) niniejszego standardu została opublikowana w indeksie «Krajowe standardy».

Informacja o zmianach do niniejszego standardu została opublikowana w indeksie «Krajowe standardy», a tekst zmian — informacyjnych drogowskazami «Krajowe standardy». W przypadku zmiany lub odwołania niniejszego standardu odpowiednia informacja zostanie opublikowana w «indeksie «Krajowe standardy»

1 Zakres zastosowania


Niniejszy standard określa podstawowe wymagania dotyczące wielowarstwową materiałów, stosowanych do produkcji cienkościennych łożysk ślizgowych (panewek, tulei, łożysk wzdłużnych pierścieni). Wielowarstwowy materiał składa się ze stalowego podłoża i warstwy materiału łożyskowego (odlewu, bloczki, накатанного). Możliwy jest приработочный warstwę, otrzymany metodą elektrolitycznego osadzania.

Uwaga — Wpływ środowiska będzie ograniczać stosowanie niektórych materiałów, np. ołowiu.

2 powołania Normatywne


W tym standardzie wykorzystane łącza do następujących norm międzynarodowych:

ISO 4381−2000ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияŁożyska ślizgowe. Odlewnicze свинцовистые i оловянистые stopy dla wielowarstwowych łożysk ślizgowych
________________
ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияTłumaczenie międzynarodowego standardu znajduje się w Federalnym informacyjnym funduszu przepisów technicznych i norm.

ISO 4382−1-1991ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияŁożyska ślizgowe. Stopy miedzi. Część 1. Odlewnicze stopy miedzi dla litych i wielowarstwowych grubościennych łożysk ślizgowych
________________
ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияTłumaczenie międzynarodowego standardu znajduje się w Federalnym informacyjnym funduszu przepisów technicznych i norm.

ISO 6691−2000ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияTermoplastyczne polimery dla łożysk ślizgowych. Klasyfikacja i oznaczenie
________________
ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияTłumaczenie międzynarodowego standardu znajduje się w Federalnym informacyjnym funduszu przepisów technicznych i norm.

ISO 4384−1-82 Łożyska ślizgowe. Test na twardość materiałów łożyskowych. Część 1. Materiały kompozytowe [GOST 29212−91 (ISO 4384−1-82), IDТ]

3 wymagania Techniczne

3.1 skład Chemiczny warstwy łożyska

Skład chemiczny materiałów muszą być zgodne z wymaganiami podanymi w tabelach 1−5, gdzie pojedyncze numery oznaczają wartości maksymalne.


Tabela 1 — Stopy na bazie ołowiu i cyny (patrz ISO 4381)

         
Pierwiastek chemiczny
Skład chemiczny, %
  PbSb10Sn6
PbSb15SnAs PbSb15Sn10 SnSb8Cu4
Рb
Reszta Reszta Reszta 0,35
Sb
9−11 13,5−15,5 14−16 7−8
Sn
5−7 0,9−1,7 9−11 Reszta
Si
0,7 0,7 0,7 3−4
As
0,25 0,8−1,2 0,6 0,1
Bi
0,1 0,1 0,1 0,08
Zn
0,01 0,01 0,01 0,01
Al
0,01 0,01 0,01 0,01
Fe
0,1 0,1 0,1 0,1
Inne elementy
0,2 0,2 0,2 0,2



Tabela 2 — Stopy na bazie miedzi

           
Pierwiastek chemiczny Skład chemiczny, %
 

CuPb10Sn10ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения
(G — obsada,
P — spiekany)

CuPb17Sn5
(G — obsada)
CuPb24Sn4
(G — obsada,
P — spiekany)
CuPb24Sn
(G — obsada,
P — spiekany)
СuРb30
(P — spiekany)
Si Reszta
Reszta Reszta Reszta Reszta
Рb 9−11
14−20 19−27 19−27 26−33
Sn 9−11
4−6 3−4,5 0,6−2 0,5
Zn 0,5
0,5 0,5 0,5 0,5
P 0,1
0,1 0,1 0,1 0,1
Fe 0,7
0,7 0,7 0,7 0,7
Ni 0,5
0,5 0,5 0,5 0,5
Sb 0,5
0,5 0,5 0,5 0,5
Inne elementy
0,5 0,5 0,5 0,5 0,5

ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияSkład chemiczny tego stopu różni się od odpowiedniej stopu dla jednolitych i grubościennych łożysk ślizgowych (patrz ISO 4382−1).



Tabela 3 — Stopy na bazie aluminium

         
Pierwiastek chemiczny Skład chemiczny, %
  AISn20Cu AISn6Cu AISn11Cu AIZn5Si1, 5Cu1Pb1Mg
AI
Reszta Reszta Reszta Reszta
Si
0,7−1,3 0,7−1,3 0,7−1,3 0,8−1,2
Sn
16,5−22,5 5,5−7 0,2 0,2
Ni
0,1 1,3 0,1 0,2
Si

0,7ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения

0,7ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения

10−12 1−2
Fe

0,7ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения

0,7ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения

0,3 0,6
Mn

0,7ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения

0,7ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения

0,1 0,3
Ti
0,2 0,2 0,1 0,2
Pb
- - - 0,7−1,3
Zn
- - - 4,4−5,5
Mg
- - - 0,6
Inne elementy
0,5 0,5 0,3 0,4

ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияCałkowita zawartość Si+Fe+Mn nie powinna przekraczać 1%.



Tabela 4 — Приработанная powierzchnia спеченной brązu z polimerem

           
Pierwiastek chemiczny Skład chemiczny, %
  CuSn10
CuPb10Sn10
Si Reszta
Reszta
Рb -
9−12
Sn 9−12
9−12
P 0,3
0,3
Inne elementy 0,5
0,5
Приработанная powierzchni polimeru, nasączone wypełniaczem od tarcia i zużycia (patrz ISO 6691)
PTFE RUM PVDF PTFE PVDF
Porowata spiekane brąz
Porowatość 20% — 45%



Tabela 5 — Приработанные warstwy

       
Pierwiastek chemiczny Skład chemiczny, %
  PbSn10Cu2
PbSn10 Рbln7
Рb Reszta
Reszta Reszta
Sn 8−12
8−12 -
Si 1−3
- -
In -
- 5−10
Inne elementy 0,5
0,5 0,5

3.2 Stalowa podstawa

Skład chemiczny stali do podstawy ustalane w porozumieniu między producentem i konsumentem. Głównie stosuje się малоуглеродистую stal.

Dla materiałów kompozytowych brąz / polimer, o których mowa w tabeli 4, jako podstawa może być wykorzystana stal z pokryciem miedzianym.

3.3 warstwa Łożyskowy

Łożyska warstwa na bazie cyny i ołowiu musi spełniać wymagania określone w tabeli 1.

Łożyska warstwa na bazie miedzi muszą być zgodne z wymaganiami podanymi w tabeli 2.

Łożyska warstwa na bazie aluminium muszą być zgodne z wymaganiami podanymi w tabeli 3.

Łożyska warstwa na podstawie спеченной brązu i polimerów musi spełniać wymagania określone w tabeli 4.

Uwaga — Opracowano nowe materiały na bazie aluminium, zawierające aluminium i krzem lub mangan, a także miękkie materiały, takie jak ołów lub cyna.

3.4 Приработочный warstwę, spełniający wymagania podane w tabeli 5, może być stosowany do łożysk warstw, jak podano w tabeli A. 2.

Grubość приработочного warstwy i wszelkich warstw pośrednich między łożyskowymi warstwą i приработочным warstwą ustalane w porozumieniu między producentem i konsumentem.

3.5 Właściwości i dobór materiałów

Zalecenia dotyczące twardości materiału łożyskowego w formie pasa i stosowania łożysk materiałów znajdują się w załączniku A.

4 Oznaczenie


Przykład objaśnienia wielowarstwowego materiału, składającego się z rdzenia stalowego, odlewu (G) łożyska stopu CuPb24Sn i приработочного warstwy PbSn10Cu2:

Stop łożyskowy GOST ISO 4383−2006 -G — CuPb24Sn — PbSn10Cu2

Załącznik A (informacyjny). Zalecenia dotyczące właściwości i wyboru materiałów

Załącznik A
(pomocniczy)



Tabela A. 1 — Twardość materiału łożyskowego w formie taśmy

         
Stop łożyskowy
Obsada Spiekany Прокатанный i отожженный Specjalne traktowanie
PbSb10Sn6
19−23HV - - 15 -19HV
PbSb15SnAs
16−20HV - - -
PbSb15Sn10
18−23HV - - -
SnSb8Cu4
17−24HV - - -
CuPb10Sn10
70−130 HB 60−90 HB - 60−140 HB
CuPb17Sn5
60−95 HB - - -
CuPb24Sn4
60−90 HB 45−70 HB - 45−120 HB
CuPb24Sn
55−80 HB 40−60 HB - 40−110 HB
СuРb30
- 30−45 HB - -
AISn20Cu
- - 30−40 HB 45−60 HB
ALSn6Cu
- - 35−45 HB -
AISi11Cu
- - 45−60 HB -
AIZn5Si1, 5Cu1Pb1Mg
- - 45−70 HB 70−100 HB
Uwaga — Wartości twardości mogą być powiększone, rzucając z małym обжатием. Badania realizowane są zgodnie z ISO 4384−1.



Tabela A. 2 — Zalecenia dotyczące materiałów łożyskowych i wyboru twardości skojarzoną części łożyska (przejazd w osi z)

     
Stop łożyskowy (приработочный warstwa)
Charakterystyki i podstawowe wytyczne dotyczące stosowania w wysokoobrotowych silnikach

Minimalna twardość wałuГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольжения

PbSb10Sn6
PbSb15SnAs
PbSb15Sn10
Miękki, odporny na korozję, ma stosunkowo dobre osiągi przy niedoskonałe smarowania, niska wytrzymałość zmęczeniowa, działa z twardymi i miękkimi wałami. Nieznacznie obciążone główne i korbowód, łożyska, tuleje, łożyska, pierścienie
180 HB
SnSb8Cu4 Miękki, odporny na korozję, ma najlepsze osiągi wśród wszystkich stopów łożyskowych w niekompletnym smarowania, niska wytrzymałość zmęczeniowa, działa z twardymi i miękkimi wałami. Nieznacznie obciążone główne i korbowód, łożyska, tuleje, łożyska, pierścienie
220 HB
CuPb10Sn10 Bardzo wysoka wytrzymałość zmęczeniowa i znaczna odporność na uderzenia, dobra odporność na korozję, najlepiej korzystanie z dużymi wałami. Свертные tuleje, łożyska, pierścienie, tulejki górnej główki korbowodu
53 HRC
CuPb17Sn5 Bardzo wysoka wytrzymałość zmęczeniowa i znaczna odporność na obciążenia udarowe, używane z dużymi wałami, zazwyczaj używany z приработочным powlekane w łożyskach. Ciężko obładowane główne i korbowód, łożyska, tuleje, łożyska, pierścienie
50 HRC
CuPb24Sn4 Wysoka wytrzymałość zmęczeniowa i odporność na uderzenia, stosuje się do szybkich wałów, wykonujących wibracyjne lub ruch obrotowy, działa z dużymi wałami, zwykle pokryte приработочным powlekane, gdy jest używany jako łożyska. Свертные tuleje, łożyska, pierścienie, główne i korbowód łożyska
48 HRC
CuPb24Sn Wysoka wytrzymałość zmęczeniowa odlewniczego stopu, satysfakcjonująca i wysoka wytrzymałość zmęczeniowa bloczki aluminiowe, zwykle pokryte приработочным stopem, gdy jest używany jako łożyska, i w tym przypadku może pracować z twardymi i miękkimi wałami, wrażliwe na korozję przy użyciu zużytego smaru w przypadku braku приработочного pokrycia. Główne i korbowód, łożyska, łożyska kulkowe pierścień
45 HRC
СuРb30 Średnia wytrzymałość zmęczeniowa, dobrą odporność na korozję w przypadku korzystania zużytego smaru i braku приработочного pokrycia, działa z dużymi wałami w ochronę приработочного pokrycia. Główne i korbowód, łożyska, tuleje свертные
270 HB
AISn20Cu Średnia wytrzymałość zmęczeniowa, dobrą odporność na korozję, stosunkowo dobre osiągi w krytycznych warunkach smarowania, może pracować z miękkimi wałami. Główne i korbowód, łożyska, łożyska, pierścienie, tuleje свертные
250 HB
AISn6Cu Średnia wytrzymałość zmęczeniowa, dobrą odporność na korozję, zwykle pokryte приработочным powlekane i używane z dużymi wałami. Główne i korbowód, łożyska, tuleje свертные
45 HRC
AISi11Cu Wysoka wytrzymałość zmęczeniowa, zazwyczaj używany z приработочными powłokami, działa z twardymi i miękkimi wałami. Główne i korbowód łożyska
50 HRC
AIZn5Si1, 5Cu1Pb1Mg Wysoka wytrzymałość zmęczeniowa, zazwyczaj używany z приработочными powłokami, działa z twardymi i miękkimi wałami. Główne i korbowód łożyska
45 HRC
PbSn10Cu2
PbSb10
Pbln7
Wytrzymałość zmęczeniowa zależy od grubości, miękki, dobrze odporna na korozję, stosunkowo dobre osiągi w krytycznych warunkach smarowania.

Stosuje się do rdzennych i czopy łożysk wykonanych ze stopów na bazie miedzi, ołowiu i stopów o podwyższonej wytrzymałości na aluminiowej podstawie
-

ГОСТ ИСО 4383-2006 Подшипники скольжения. Многослойные материалы для тонкостенных подшипников скольженияWartości twardości materiału wału są minimalne i ważne dla zastosowań w szybkich samochodach. Warunki pracy, w szczególności warunki smarowania, odgrywają znaczącą rolę, dlatego może być konieczne znaczna różnica w twardości pomiędzy materiałem łożyska i wału.